18 February 2006

‘See me...Feel me...Heal me…'

In 2 delen:
-tijdens de Pink Gala in the Grote Kerk te Den Haag om 11 maart 2006
-het Koorenhuis te Den Haag 27 maart t/m 14 april 2006

Bijzondere project-tentoonstelling, met als verbindend element het thema borstkanker.
De Pink Gala is georganiseerd door vrijwilligers van de American Women Club in Den Haag ten behoeve van borstkanker onderzoek en bewustzijn in Nederland. Meer informatie vindt u op
www.pinkribbongala.org.
Het kunstenproject (beide delen) is een initiatief en wordt medegeorganiseerd door Marisa Polin.

Deel 1
Grote Kerk
Den Haag
11 maart 2006.

De tentoonstelling bij het Pink Gala wordt gehouden in de Grote Kerk in Den Haag. Tijdens het Pink Gala worden de speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte kunstwerken voor het eerst tentoongesteld. Door middel van begeleiding van twee van de kunstenaars wordt informatie over de kunstenaars en de kunstwerken gegeven. In het programmaboekje en in het tijdschrift van de AWC zou aandacht aan de tentoonstelling en de werken gegeven worden.
Er is tijdens het Gala nationale en locale pers aanwezig.
Op deze vierde Pink Gala wordt geld ingezameld voor borstkankeronderzoek.

Er komen 400 + gasten op deze avond.

Deel 2
Galerie van het Koorenhuis, centrum voor kunst en cultuur
Prinsegracht 27, 070 3422722
Den Haag
27 maart t/m 14 april 2006
open ma-vr 9-22:30 uur / za 9-16 uur

De tentoonstelling wordt in de tentoonstellings ruimte op de begane grond ingericht. In de foyer wordt een video getoond op de dag van de opening. Er zijn meer werken te zien dan in het eerste deel. Uitnodigingen worden naar een uitgebreid publiek gestuurd. Het Koorenhuis kent een zeer gevarieerd publiek van alle leeftijden en stadsdelen uit Den Haag en omgeving.
De openingstijden zijn zeer uitgebreid. De tentoonstellingsruime is zeer toegankelijke voor alle bezoekers van het gebouw.

Opening vrijdag 31 maart
vanaf 17 uur (met muziek)
om 18 uur Opening
verricht door Professor Bob Pinedo samen met Titia Smulders lid van de BorstkankerVereniging Nederland / Pink Ribbon en Rachel Bacon, een van de kunstenaars.
Er wordt een opening gehouden waar ook de pers wordt uitgenodigd.
Samen brengen zij hun opvattingen over het bereik van kunst, doorbreking van taboes, de waarde van de tentoonstelling voor de patiënten en hun families, de betekenis van de werken voor de maatschappij en andere kunstenaars.
De Kunstenaars.
Het werd gekozen voor kunstenaars die gevoelig voor het thema zijn en bereid zijn om een (of meer) werk speciaal voor de tentoonstelling te maken. Het wordt anders aangepakt dan andere goede doel organisaties, het werk moet recent, top kwaliteit zijn en de kunstenaar ‘geeft’ in geval van verkoop zijn/haar commissie van 50% aan het goede doel, de rest is voor de kunstenaar, tenzij de kunstenaar een hoger percentage wil geven.
De deelnemende kunstenaars zijn geheel vrij in hun wijze van interpreteren en verbeelden, als het werk maar gerelateerd is aan het onderwerp. In beide exposities wordt het zowel werk in het platte vlak geëxposeerd als ruimtelijk werk. De inspiratie is het herstel na borstkanker, leven met borstkanker en de consequenties van de ziekte in de betrokken families en de maatschappij.
Simon Anderton (zilversmid) UK-NL sfasilver@yahoo.com
Rachel Bacon (borduurwerken) UK-NL rachelbacon@dds.nl
Marjolijn Den Boer (foto’s)
www.marjolijndenboer.nl
Geeske Harting (schilderijen)
geeskeharting@hetnet.nl
Paula Kouwenhoven (schilderijen)
paula.kouwenhoven@euronet.nl
Toyin Loye (tekeningen) Nig-NL www.chiefsandspirits.nl
Raul Marroquin (mixed media) Col-NL
hoeksteen.dds.nl
Marisa Polin (schilderijen)Mex-NL
www.marisapolin.nl
Ellen Rodenberg (schilderijen)
www.ellenrodenberg.nl
Hester Scheurwater (stils van video's)
www.hesterscheurwater.com
Aline Thomassen* (tekeningen)
www.ikreisinjouwhoofd.nl
Lisette Verkerk (mixed media)
www.lisetteverkerk.kunstinzicht.nl
Siebrand Weitenberg (tekeningen)
www.sjaweitenberg.com
*Doet alleen in Deel 1 mee
Over de kunstwerken.
Simon Anderton: “Flowers and Light: When times are hard you light a candle, when you feel good you get flowers.”
Rachel Bacon: “Tijdens de dagen van de chemotherapie ben ik aan het werk gegaan met het maken van een serie klein geborduurde werken die te maken hebben met ziek- en welzijn. Well: drukte precies de ambivalentie uit die ik voelde over het maken van kunst, een mengeling van onzekerheid, optimisme en de diepte willen raken, wat ook parallel liep met hoe ik me voelde ten opzichte van het zelf ziek zijn. Borduren is een techniek die zich ook buiten de kunstwereld bevindt, het ligt meer in de privé sfeer en zo heb ik het ook bedoeld, als een manier om het scheppingsproces weer eigen te maken. Snel daarna kwam het idee om een tumor (Carcinoma), de kern van de zaak, uit te beelden, ook als borduurwerk.”
Marjolijn den Boer: “Via de media worden we dagelijks geconfronteerd met beelden van superslanke Supermodels en beeldschone megasterren. En voor wie dat moois niet van nature is weggelegd is er de minimetamorfose en voor de zware gevallen, de extreme-makeover-show. De fixatie op het perfecte, eeuwig jonge uiterlijk is mede-oorzaak van het taboe op lichamelijke onvolkomenheden en maakt het moeilijker om open over de gevolgen van een ziekte als borstkanker te praten. Met mijn werk ga ik in op de fictie van de perfectie en de fixatie op het schoonheidsideaal.”
Geeske Harting: "De moeder draagt het kind op het hoofd, buigt de moeder, het kind zal vallen. De moeder kan niet buigen, wil niet buigen, zal niet buigen".
Paula Kouwenhoven: “Met het schilderen van Balans wil ik iets betekenen voor mijn vriendinnen en de voor mij onbekende vrouwen die met deze ziekte dapper door het leven gaan.”
Marisa Polin: Nelly, see me. Ik heb haar leren kennen nadat het nieuws over haar kanker al bekend was geworden. Zij is heel positief en zij concentreert zich door middel van meditatie in de strijd tegen de kanker. Zij is nog steeds in- en uit- het ziekenhuis. Joanne, feel me. Terwijl ik dacht dat zij met vakantie was lag zij op de operatietafel. Door haar duidelijke zelfdiagnose kon zij de arts helpen om haar kanker te ontdekken. Herstel ligt voor haar in zicht. Kees, hear me. De dag dat ik hem voor het eert ontmoette was duidelijk geworden dat zijn vrouw ongeneeslijk aan kanker leed. Aan het eind van dat jaar is zij gestorven. Zes maanden later had hij zelf kanker. Wij werden allemaal bang, maar na zijn behandeling was hij gezond verklaard. Hij heeft een nieuwe liefde en zij hebben twee dochters. Genoveva, heal me. Zij was zwanger toen werd ontdekt dat zij borstkanker had. De behandeling ging goed. Haar beide ouders stierven kort daarna aan kanker. Na een tijd is haar tweede kind geboren.
Ellen Rodenberg: “Met mijn schilderkunst tracht ik geloof in de menselijke mogelijkheden, hoop als menselijke energiebron, strijd als noodzakelijke actie die de menselijke machine in werking houdt en liefde als motor en aanjager van menselijke positieve krachten uit te drukken via het complexe spel van kleur/vorm en compositie. De wil tot goede daden kan door schoonheid worden gestimuleerd.”
Hester Scheurwater: Heal me. A women is standing barefoot on a tile floor. In slow motion, the investigative camera circles around her. Her breasts are bared and liquid runs down her legs. Bit by bit, every part of her body is shown, except her face, which remains hidden behind her hair. The camera besets the women, who remains silent.
Lisette Verkerk is in samenwerking met de Stichting Lobstar in contact gekomen met vrouwen die voor borstkanker behandeld zijn. Deze vrouwen gaan eenborstig door het leven. Een vrouw is zelfs twee keer door borstkanker getroffen en heeft geen borsten meer. Van deze vrouwen heeft zij een rubber hemdje direct op het lichaam gemaakt. Waardoor niet alleen details van de huid maar ook het litteken na de borstamputatie te zien is. Met Schaamteloos wil zij laten zien hoe mooi en compleet het vrouwen lichaam is, ook na de behandeling van borstkanker.
Aline Thomassen: “Ik doe mee uit solidariteit als vrouw met andere vrouwen die dit meemaken. In mijn werk probeer ik intense, levenslustige vrouwen te verbeelden die de schaduwkant van het leven; verdriet, pijn, verlies, integreren in hun leven. Het werk dat ik inzend toont een vrouw die kijkt met een blik die het midden houdt tussen sereen, zelfbewust en strijdbaar. Zij communiceert door middel van de vreemde groeisels die uit haar lichaam komen met iets of iemand buiten beeld.”
Siebrand Weitenberg: Zijn werk is een chronologische afbeelding van haar vrouw van wie in het jaar 2001 is borstkanker geconstateerd.

Met dank aan het Koorenhuis in Den Haag.