05 April 2006

Artikel Haagse Courant

Haagse Courant, 4 april 2006, door Gijsbert Spierenburg, foto's Jos van Leeuwen.

In het Koorenhuis in Den Haag wordt de geldinzamelingsactie ten bate van de strijd tegen borstkanker voortgezet met de expositie: See me, feel me, heal me.
Het is op initiatief van twee even charmante als barmhartige Amerikaanse vrouwen hier in de Residentie geweest, Whitney Fox en Pamela Musselman van The American Women’s Club of the Hague (AWC). Dat er in vier jaar tijd in Nederland inmiddels 530.000 euro is ingezameld voor de strijd tegen borstkanker.
Succes.
Daartoe is tot vier kier toe en steeds met stijgend succes een benefietavond georganiseerd, een zogenaamd Pink Gala: in 2002 in kasteel Oud-Wassenaar in Wassenaar (opbrengst 30.000 euro), in 2004 in het Stedelijk Museum het Prinsenhof in Delft (100.000 euro), vorig jaar in de Grote Kerk in Den haag (150.000 euro) en vorige maand opnieuw in de Haagse Grote Kerk (opbrengst 250.000 euro).
Expositie.
Bij die laatste gelegenheid had Marisa Polin, de echtgenote van minister Hans Hoogervorst (VVD, Volksgezondheid) een groep van twaalf kunstenaars bereid gevonden voor een expositie rond het thema ‘See me, feel me, heal me’.
De werken (schilderijen, foto’s, beelden en tekeningen ) van de deelnemende kunstenaars zijn tot en met 14 april te bezichtigen in het Koorenhuis aan de Prinsegracht. Van de opbrengst wordt door de kunstenaars vijftig procent gedoneerd aan het goede doel.
See me, feel me, heal me.
See me, feel me, heal me’ werd afgelopen vrijdagavond in het Koorenhuis geopend door prof. Dr. Bob Pinedo van het VU Medisch Centrum in Amsterdam, Titia Smulders van de BorstkankerVereniging Nederland) en de Engelse beeldend kunstenares Rachel Bacon.
De professor was erg ingenomen met de opbrengst. “Het geld is belangrijk voor zowel het onderzoek als de voorlichting. Het is verheugend dat het taboe rond de ziekte stilaan verdwijnt.
Bij Rachel Bacon werd, kort voor aanvang van het Pink Gala, zelf de ziekte ontdekt. Het weerhield haar er evenwel niet van een prachtig borduurwerk te vervaardigen waarin de kankercellen subtiel werden uitvergroot.
De nieuwe Amerikaanse ambassadeur in Nederland, Roland Arnall, kocht het werk vorige maand tijdens de expositie in de Grote Kerk.
Marisa Polin, die de expositie organiseerde, was ontroerd door de grote betrokkenheid van allen. Ze hebben het thema in hun kunstwerk verwerkt, zonder hun eigen identiteit geweld aan te doen.” Borstkanker is in Nederland de grootste doodsoorzaak bij vrouwen tussen de 35 en 50 jaar. Een op de negen vrouwen krijgt met borstkanker te maken en 35 procent overlijd eraan.
Een paar sites met info over de tentoonstelling: